• UTC

Mi is az IVAO?

Képzelj el egy olyan közös repülést, melyben egyszerre több száz – akár ezer – pilóta és irányító vesz részt, és Te velük együtt, valós emberek irányítása alatt repülöd a kedvenc útjaidat, vagy éppen irányítod a gépeket, mint ATC. Eközben nagyon sokat fogsz tanulni a repülésről – vagy éppen másokat tanítani rá – és rengeteg új barátot fogsz szerezni, akik hozzád hasonlóan rajonganak ezért a hobbiért.

Az IVAO (International Virtual Aviation Organisation) egy nemzetközi hálózat, mely lehetőséget nyújt erre. Feladata, hogy valósághű környezetet teremtsen a polgári légiforgalom szimulálásához. Bárki csatlakozhat, mint pilóta vagy irányító, és repülhet vagy irányíthat a többiekkel a hálózaton. Az IVAO szolgáltatásai (szerverek, oktatás) mindenki számára ingyenesen elérhetőek.

Az IVAO 1998-ban alakult azzal a céllal, hogy a repülést szerető embereknek fenntartson egy hálózatot, ahova mindenki csatlakozhat pilótaként vagy irányítóként. Az annak idején néhány barát által alapított hálózatból a világ egyik legnagyobb, legaktívabb és legprofibb szimulátoros közösségévé fejlődtünk, melyre mindannyian büszkék lehetünk.

A közösséget az alábbi címen érheted el: http://www.ivao.aero

A közösségen belül a legtöbb országnak megvan a saját részlege (divíziója) amely egy szervezett közösségbe tömöríti az adott ország tagjait, oktatja az új tagokat, adatokat szolgáltat a nemzeti légtérről, rendezvényeket szervez és lehetőséget nyújt a tagoknak, hogy egymás tudását és tapasztalatát kiegészítsék. Te most épp a magyar divízió oldalait olvasod.


Hogyan csatlakozhatok?

Ha még nem vagy IVAO tag, az IVAO weboldalán a jobb felső sávon kattints a Register menüpontra. Olvasd el a feltételeket és a szabályzatot (angol nyelvű), majd töltsd ki a regisztrációs űrlapot. Fontos, hogy a valós és teljes neved add meg. Többek között azt is kiválaszthatod, hogy pilótaként vagy irányítóként kívánsz-e tevékenykedni (ajánlott mindkettőt kiválasztani). A neved a nemzetközi szabályoknak megfelelő sorrendben, valamint ékezetek nélkül kell megadni, tehát például nem Kósa Gergely, hanem Gergely Kosa.

Az űrlap elküldése után a megadott e-mail címre fogsz kapni egy levelet, melyben meg kell erősítenünk a regisztrációt. Ha minden rendben ment, kapsz egy tagsági számot, ez az ún. VID (hatjegyű szám, például 540147), egy IVAN jelszót (a hálózatra való fellépéshez – irányítás, repülés, TeamSpeak) és egy web jelszót az ivao.aero weboldalhoz és a fórumhoz.


Mi kell az elinduláshoz?

Irányítóként (aktív vagy megfigyelő) és pilótaként is lehet csatlakozni a hálózathoz. A szükséges szoftvereket az alábbi címről töltheted le: http://www.ivao.aero/softdev

Ha irányítani kívánsz (vagy az irányítók munkáját és a forgalmat megfigyelni), az IvAc, vagy IVAC2 kliensre van szükség. Ezek mindegyikét az IVAO hálózatán való használatra fejlesztették ki, így a csatlakozás beépített és problémamentes.

Ahhoz hogy megfigyelőként csatlakozz, a használt hívójel OBS-ra kell végződjön, javasolt az LHCC_(monogramod)_OBS hívójel használata. 

Ha repülni kívánsz, szükséged van egy polgári repülőszimulátorra (Microsoft Flight Simulator X vagy 2004, X-Plane, Prepar3D). Ezek mindegyikéhez léteznek kis programok (kliensek) melyek telepítéskor beépülnek a szimulátorba és lehetővé teszik az online csatlakozást. Ha Microsoft Flight Simulator 2004-et, FSX-et, vagy Prepar3D-t használsz, az IvAp klienst kell telepítened. Az X-Plane szoftverhez az X-IvAp a használatos kliens program.

Mind az IvAc, mind az IvAp programok tartalmaznak kézikönyvet, melyek behatóan ismertetik a szoftver kezelését. A kézikönyveknek magyar fordításuk is van.

Ezenkívül mind az irányítóknak, mind a pilótáknak szükségük van a TeamSpeak 2-re, mellyel hangban kommunikálhatnak (természetesen szövegben is lehet, de hangban az igazi; ugyanis a valódi irányítók és pilóták is hangot használnak). A TeamSpeak magától feltelepül, és el fog indulni, mikor kapcsolódunk a hálózathoz és a helyes csatornára vált.


Milyen szabályokat kell betartanom?

Először is: vegyük komolyan a szimulációt – ha nem tesszük ezt, nemcsak a saját, hanem a többiek szórakozását is elrontjuk. Nem egy egyszerű ‘játékról’ van szó, hanem egy nagyon összetett feladatról. Ez persze nem azt jelenti hogy csak "profik" lehetnek itt – a kezdőknek is helye van az IVAO-n, de ők is kellőképpen komolyan kell vegyék (tartsuk be a szabályokat, a pilóta mindig az irányító utasításai szerint járjon el, ne csevegjünk az ATC frekvencián).

Amellett, hogy a célkitűzés a minél valósághűbb szimuláció, azt se feledjük, hogy az itt irányító és repülő emberek legtöbbjének ez csak hobbi, melyet kikapcsolódásként űz. Az IVAO-n sosem nézték le a kezdőket, hanem segítették őket, hogy ők is szert tegyenek a megkövetelt ismeretekre. Ezért, ha tapasztalatlan irányítóval, vagy pilótával találkozol, legyél türelmes, tudásodhoz mérten segítsd, javítsd ki; de semmi esetre se legyél goromba egy másik taggal szemben! Mindenki azért van itt, hogy szórakozzon és jól érezze magát.

Ha bárkivel problémád támad, beszéld meg vele, vagy a vezetősséggel, szükség esetén azonnali segítséget kérhetsz a hálózaton tartózkodó felügyelőktől (supervisoroktól). Ne hagyjuk, hogy személyes ellentétek alakuljanak ki az IVAO-HU tagjai között!

Végül, de természetesen nem utolsó sorban, mindenképpen tanulmányozd át a szabályzatot, hiszen ennek ismerete, elfogadása és betartása alapkövetelmény a hálózaton.


Hogyan képezhetem tovább a tudásom?

Mindenekelőtt figyelmedbe ajánljuk a Divízió oktatási részlegét. Felkészült és figyelmes oktatóink várják a fejlődni vágyók jelentkezését. Ha frissen csatlakoztál az IVAO-ra, hamarosan felkeres e-mailben egyikük, és segít az első lépések elsajátításában, úgy mint a csatlakozás lépései, az alapfogalmak tisztázása, repülési terv leadása, iskolakör, VFR és IFR alapok.

Később képességeidtől függően különböző minősítésekre (ratingre) tehetsz szert az IVAO-n, sőt oktató, vagy vezetőségi tag lehetsz. Segítőkészségedért, bizonyos repüléseken való résztvételért, küldetések teljesítéséért kitüntetéseket és díjakat is szerezhetsz.
 

  • Irányítóként

Csatlakozásnál ATC Applicant (AS1) minősítést kapsz, majd tíz órányi irányítás után ATC Trainee (AS2) leszel. Ezekkel a minősítésekkel a magyar légtérben Debrecen, Sármellék, Győr és Pécs tájékoztatóként (AFIS) tudsz bejelentkezni. Az Advanced ATC Trainee (AS3) minősítést 25 óra irányítás és egy sikeres elméleti vizsga után kapod. A vizsga főként azt ellenőrzi, hogy jól tudod-e kezelni az IvAc szoftvert.
A következő minősítéseket, mint Aerodrome Controller (ADC), Approach Controller (APC), Center Controller (ACC) és Senior Controller (SEC), elméleti és gyakorlati vizsgán való sikeres részvétellel lehet megszerezni, ha van bizonyos óraszámod. ADC-ként már a legtöbb helyen lehetsz Approach irányító.
Ha a valós életben, vagy egy más, az IVAO-hoz hasonló hálózaton is irányító vagy, kérhetsz rating transfert, így gyorsabban megkapod a kért minősítést gyakorlati vizsgák és várakozás nélkül.
 

  • Pilótaként

Csatlakozásként Basic Flight Student (FS1), majd tíz óra repülés után Flight Student (FS2) leszel. Az Advenced Flight Student (FS3) minősítést 25 óra repülés és az IvAp-ról szóló sikeres elméleti vizsgán után kapod.
A Private Pilot (PP), Senior Private Pilot (SPP), Commercial Pilot (CP) és az Airline Transport Pilot (ATP) minősítéseket elméleti, illetve gyakorlati vizsgák után kapod meg, ha van bizonyos repült óraszámod. Ha a valós életben is pilóta vagy, kérheted a licenszed felülvizsgálatát, így rögtön megkapod a kért minősítést (például CP-t) gyakorlati vizsgák és várakozás nélkül.
 

  • Miért vizsgázzak?

Természetesen vizsgák nélkül, FS1/FS2 illetve AS1/AS2 minősítéssel is tudsz repülni és irányítani, de így csak korlátozott lehetőségeid lesznek. Például AS3-ként a legtöbb helyen csak torony lehetsz, a TMA vagy Area pozíciókhoz legalább ADC, de van, ahol APC rating kell. Pilótaként nem vehetsz részt egyes nagyszabású rendezvényeken vagy körutakon, ha még csak FS1, illetve FS2 vagy.
Ezenkívül a többiek is látják, hogy mennyire vagy tapasztalt. Egy FS1-es pilótát a legtöbb irányító kezdőként kezel, de egy ATP-ről tudni fogják, hogy profi, és úgy is fognak bánni vele. Továbbá legalább ADC, vagy PP minősítésre van szükséged, hogy az IVAO, vagy az IVAO-HU vezetőségébe tartozz.


Mik azok a virtuális légitársaságok?

A virtuális légitársaságok (VA-k) a valós légitársaságokhoz hasonlóan működnek: van adott flotta és menetrend, a pilóták pedig a VA hívójelével repülik a kijelölt járatokat, és a repült órák számától (valamint egyes helyeken vizsgáktól) függően tesznek szert több lehetőségre, például nagyobb gépeket vezethetnek.

Egyes VA-k valós légitársaságokra alapulnak, mások nem. Az IVAO-n több száz VA működik és Magyarországon is van néhány; mindegyik más-mást nyújt a pilótáinak és különféle dolgokat vár el tőlük. Ha egy VA-hoz akarsz tartozni, belépés előtt tájékozódj a VA honlapján az általuk nyújtott lehetőségekről és követelményekről. Egy időben több VA-nak is tagja lehetsz.

Nem szükséges egy VA-hoz tartozni ahhoz hogy IVAO-n repülj (a VA-k többnyire függetlenek az IVAO-tól; nem az IVAO ‘tartozékai’; illetve az IVAO sem a VA-k ‘tartozéka’). Sok pilóta van, aki nem VA kötelékében repül, hanem például magángépet vezet privát hívójellel. Ha VA-hoz tartozunk, akkor sem szükséges mindig a VA hívójellel repülni; csak ha az ő kitűzött járataikat repüljük; egyéb esetben használhatunk privát hívójelet.